صنايع دستى زنان در فراه بازار فروش ندارد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

تجارت و اقتصاد

صنايع دستى زنان در فراه بازار فروش ندارد

فراه (پژواک، ١٨حمل ٩٢): اکثر زنان فراهى مشغول توليد صنايع دستى اند؛ اما برخى آنها به دليل نبود بازار براى توليدات شان، از کار در اين بخش دست برداشته اند.

اکثر زنان اين ولايت، از گذشته ها صنايع دستى چون خامک دوزی، خیاطی، موره دوزی، قالین بافی و غیره را توليد مى کنند؛ اما به گفتۀ آنها بسيار اندکى از اين توليدات، با قيمت خيلى پايين به فروش مى رسد.

محبوبه ٣٤ ساله باشندۀ ناحیه سوم شهر فراه، يک تن از زنان يادشده که از حدود ٢٠ سال به اين طرف موره دوزى و خامک دوزى مى کند، به آژانس خبرى پژواک گفت که در اين اواخر از اين کار دست بردار شده؛ زيرا سودی ندارد.

وى گفت که در سال هاى گذشته، از يکسو توليدات صنايع دستى کم بود و از سوى هم، تجار انواع صنايع دستى را خريدارى و به پاکستان انتقال مى دادند.

محبوبه افزود که اکنون سطح توليدات صنايع دستى بلند رفته؛ اما قيمت ها نيز نسبت به گذشته کاهش پيدا کرده است.

اين زن صنعت پيشه خاطرنشان کرد که يک يخن خامکدوزى، حدود يک ماه کار دارد؛ اما قيمت خوبترين يخن بالاتر از ٣٠٠٠ افغانى نمى باشد.

وی گفت که اکنون تعداد زیادی از خانم ها در فراه مصروف دوخت و دوز هستند؛ اما چون بازار فروش نیست، زنان صنایع دستی شان را یا خود استفاده می کنند و یا به طور تحفه برای دوستان خود تقدیم می کنند.

منبع افزود: "اگر بازار فروش برای صنایع دستی باشد؛ زنان می توانند از فروش آن در تقویت اقتصاد فامیل خود استفاده کنند."

جمیله باشندۀ قریه گنهکان مرکز فراه، پیرزنی که همراه  با پسرش قالین دست بافته اش را برای فروش به بازار آورده بود، به پژواک گفت که وى به همکارى دو عروسش، با بسیار زحمت قالین بافى مى کند؛ ولی چون بازار فروش و قیمت مناسب برای محصولش وجود ندارد، وی را از ادامۀ کار در اين بخش  دلسرد نموده است.

جمیله افزود که برخى زنان قريۀ شان قالين بافى مى کردند؛ اما به دليل نبود بازار، از اين کار دست برداشته اند.

به اساس معلومات جميله، چند سال قبل قيمت يک قالين شش متره، حدود ١٤٠٠٠ افغانى بود؛ اما اکنون قالين شش متره بالاتر از ٤٠٠٠ افغانى فروخته نمى شود.

به گفتۀ او،  اين در حالى است که وى به همکارى دو عروسش، يک قالين شش متره را در يک ماه بافته مى توانند.

وى از مسوولین خواست تا بازار فروش را براى صنايع دستى زنان فراهى ايجاد کنند؛ تا از این طریق از یکسو صنایع دستی زنان فراه معرفی گردد و از طرفی هم، زمینۀ فروش براى توليدات آنها ایجاد شود.

وى گفت که آمدن قالين هاى ماشينى ايرانى به بازار، يکى از عوامل کاهش قيمت قالين افغانى در بازار شده است.

 به گفتۀ  جميله، در حال حاضر برخى توليدات صنايع دستى زنان در سطح قريه ها، به قيمت بسيار نازل به فروش مى رسد؛ درحالیکه اگراین محصولات به کشورهای دیگر صادر گردد، می تواند مفاد بیشترهم برای زنان و هم دولت داشته باشد.

 نفس گل زن بیوه باشندۀ قریه سنگ زور شهر فراه که شوهرش را ٣ سال پیش از دست داده و اکنون یگانه نان آور خانواده اش است، گفت که از دو سال بدینسو مصروف یخن دوزی و دستمال دوزی است.  

نفس گل که چهار پسر خردسال  دارد، افزود: "اگر برای صنایع دستی ما بازاریابی نشود، مجبورم که پيشۀ خود را ترک کنم؛ اما از اين تشويش دارم که نفقۀ فاميلم چطور خواهد شد."

عبدالله یک تن از دکانداران شهر فراه که کار خرید و فروش صنایع دستی را می کند گفت: اکثر کسانى که صنایع دست بافتۀ شان را به دکان وى مى آورند، زنانی اند که نان آور فامیل شان هستند.

 منبع افزود: "تولید صنایع دستی در فراه زیاد است؛ اما متقاضی بسیار کم. باید در این زمینه، دولت زمینه های فروش را در خارج از ولایت مساعد سازد."

در حال حاضر برخى زنان تجارت پيشه، مقدار کمى  صنایع دستی زنان فراه را جهت فروش به ایران می برند.

پروین ٤٨ ساله باشنده ولسوالی جوین ولایت فراه که جهت خرید تولیدات دستی زنان در یکی از دکانهای شهر فراه مصروف معامله بود، گفت: "ده سال است که از طریق فروش صنایع دستی زنان فراه، به کشور ایران نفقه شش اولادم را به دست می آورم."

پروين گفت که وى و برخى ديگر از زنان تجارت پيشه؛ صنايع دستى چون قالینچه، یخن بلوچی و غيره را از زنان فراهی به نرخ ارزان خریداری می کنند و در شهرهای زابل و زاهدان ایران، به قیمت بلند می فروشند.

وى در مورد قيمت هاى يادشده معلومات نداده گفت که زنان، صنايع يادشده را به شهرهاى زاهدان، زابل و کرمان ايران انتقال مى دهند.

اما پروين خاطرنشان کرد که آنها رقم بسيار اندک نسبت به سطح توليدات صنايع دستى فراه را به ايران انتقال مى دهند و ايجاب مى کند که براى اين توليدات در ولايات ديگر و کشورهاى خارجى، بازاريابى شود. 

لیلما صدیقی رییس امورِ زنان فراه، ضمن پذیرفتن مشکلات یادشده گفت که حدود ٩٠ درصد زنان فراه مشغول صنايع دستى چون خامکدوزی، خیاطی، موره دوزی، قالین بافی و غیره هستند.

صدیقی افزود که براى معرفی صنایع دستی زنان فراهی، چندین نمایشگاه در سطح ولایت برگزار شده و اخیراً   پیشنهاداتی را به مقامات کرده اند؛ تا دوره های مختلف آموزشی و حمایتی بخصوص دربخش بازاريابى براى صنایع دستی زنان ایجاد گردد.

همچنان وى گفت که رياست امورزنان، طرحی را روی دست دارد که به اساس آن، به زودى در یکی از پارک های شهر فراه، بازار مخصوص صنايع دستى زنان ایجاد گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب